December 2017 Nr. 25: Progressie in prostaatkankerzorg

LANDELIJKE DONATEURSDAG IN EDE GOED BEZOCHT

Progressie in prostaatkankerzorg

De mogelijkheden om te komen tot een zo goed mogelijke kwaliteit van leven na de diagnose prostaatkanker nemen toe.

Ruim 400 lotgenoten en partners lieten zich daarover informeren op de landelijke donateursdag 2017 op 1 november jl. in de Reehorst in Ede. Speciaal was deze keer dat voor de partners een parallelprogramma was opgezet over de vraag wat seksualiteit betekent voor de partner van de prostaatkankerpatiënt. Dr. Elzevier, uroloog LUMC, verzorgde dat parallelprogramma

(zie het artikel daarover op pagina 23)

Aansprekende presentaties

Voormalig Nederlands langebaanschaatser, arts, lotgenoot en PKS-vrijwilliger Harm Kuipers presenteerde ook dit jaar de donateursdag en introduceerde de sprekers. Diverse artsen verzorgden aansprekende presentaties over de relatie tussen voeding en de behandeling van kanker, seksualiteit en prostaatkanker, cryochirurgie en de inzet van nucleaire geneeskunde.

Het gaat dan in het laatste geval om de inzet van Radium 223 of de zogenaamde PSMA-behandeling met bijvoorbeeld Actinium 225 of Lutetium 177.

Web_Nieuws_dec_2017 2_inschrijven

Inschrijven en uitkijken naar bekenden.

Web_Nieuws_dec_2017 2_zaal

De goedgevulde zaal in afwachting.

Web_Nieuws_dec_2017 2_chas

Chas. Z.E. Warning van de prostaatkankerpatiëntenvereniging Suriname.

Web_Nieuws_dec_2017 2_zaal2

De grote zaal was een grote ontmoetingsplaats.

Web_Nieuws_dec_2017 2_harm

Harm Kuipers, de dagvoorzitter leidde de sprekers in.

Web_Nieuws_dec_2017 2_vragen

Na elke presentatie konden vragen gesteld worden.

Die laatste radioactieve isotopen hechten zich aan het PSMA op prostaatkankercellen waardoor die cellen voor de diagnose zichtbaar worden op een scan. Aan de andere kant wordt ook heel gericht behandeling mogelijk doordat kankercellen vernietigd worden door de straling. In Nieuws publiceerden wij eerder diverse artikelen over die experimentele behandeling. (zie onder meer Nieuws nr 22, maart 2017). De verwachting is volgens Dr. A.G. van der Heijden, oncologisch uroloog in het RadboudUMC, dat die behandeling zodra de financiering rond is ook in Nederland op beperkte schaal in een experimentele omgeving van een aantal academische ziekenhuizen beschikbaar komt.

Veel informatie

Kon u niet aanwezig zijn op de landelijke donateursdag maar heeft u wel interesse in wat de diverse inleiders te melden hadden? Kijk dan op www.prostaatkankerstichting.nl. Daar zijn de webcasts beschikbaar van de voordrachten van de volgende sprekers:

Dr. J. Lavalaye, nucleair
geneeskundige
St Antonius Ziekenhuis

Radium 223

Prof.dr. A.H.J. Mathijssen
internist-oncoloogklinisch farmacoloog
Erasmus MC

Voeding

Dr. A.G. van der Heijden
oncologisch uroloog