Goede gecentraliseerde prostaatkankerzorg essentieel voor kwaliteitsverbetering

kees-van-den-bergEen interview met onze voorzitter Kees van den Berg in Uroscope nummer 2 van 2018:

Ruim een jaar geleden heeft ProstaatKankerStichting.nl haar Visie op de toekomst van prostaatkankerzorg in Nederland gepubliceerd. Met dit stuk verduidelijken ervaringsdeskundigen hun visie – onderbouwd door criteria en streefnormen – op de toekomst van de prostaatkankerzorg in Nederland. Het doel van dit visiedocument is in gesprek te komen met het zorgveld om gezamenlijk de zorg voor prostaatkankerpatiënten te organiseren, te optimaliseren én toekomstbestendig te maken. Kees van den Berg, voorzitter van ProstaatKankerStichting.nl, legt in het magazine Uroscope uit hoe hier tot nu toe vorm aan is gegeven en welke verwachtingen er leven.

“Alle prostaatkankerpatiënten in Nederland moeten gelijkwaardige toegang hebben tot de beste zorg”, zo vat Van den Berg de basis van het visiedocument samen. “Dit kan eigenlijk alleen gerealiseerd worden door de diagnostiek, behandeling en de nazorg van prostaatkanker uitsluitend te laten uitvoeren door multidisciplinaire teams in expertcentra.” Concreet betekent dit: de zorg centraliseren in een beperkt aantal centra in het land. Dat betekent
dat niet overal en door alle behandelaren zorg aan prostaatkankerpatiënten wordt geleverd.

Lees hier het interview met Kees van den Berg in Uroscope >>

Bron: Uroscope – juli 2018