Lid werkgroep Richtlijnen

Artsen volgen bij de behandeling van prostaatkanker medische richtlijnen opgesteld door urologen en oncologen. Patiëntenorganisaties zijn daarbij ook van de partij. Ben jij prostaatkankerpatiënt en vind je het een uitdaging om vanuit het belang van prostaatkankerpatiënten een bijdrage te leveren aan de richtlijnontwikkeling? Ben je communicatief sterk en heb je (bij voorkeur) een medische achtergrond? Kom dan als vrijwilliger de werkgroep Richtlijnen versterken.

Vertegenwoordig jij voor ProstaatKankerStichting.nl het patiëntenperspectief bij richtlijnontwikkeling?

Patiëntenorganisatie ProstaatKankerStichting.nl (PKS) is op zoek naar (ex) prostaatkankerpatiënten die zich willen inzetten voor de ontwikkeling en herziening van behandelrichtlijnen.

Aanleiding

Medische richtlijnen geven expliciete aanbevelingen voor optimale zorg. Het primaire doel van richtlijnen is het verbeteren van de kwaliteit van zorg. Zorg dient te worden geboden naar de actuele stand van de wetenschap en de praktijk. Richtlijnen worden geactualiseerd/herzien op basis van nieuwe wetenschappelijke kennis en inzichten. Bij de ontwikkeling en herziening van richtlijnen wordt PKS o.a. door de beroepsvereniging gevraagd om te participeren in de werkgroep.

Wat ga je doen

• Je vormt samen met twee ervaringsdeskundigen van PKS de werkgroep ‘Richtlijnen’ en stemt onderling de werkzaamheden af
  • Je volgt de ontwikkelingen ten aanzien van de richtlijnen voor prostaatkankerzorg
  • Je participeert indien gevraagd in een werkgroep richtlijnen en leest en becommentarieert bijbehorende documenten vanuit patiëntperspectief