‘Onnodig biopsie prostaatkanker’ – uit de Telegraaf

Op 29 november 2017 stond een artikel in de Telegraaf over onnodige biopsie bij ruim 50% van de mannen met de verdenking prostaatkanker.

Lees hier de volledige tekst uit het artikel in de Telegraaf:

Er worden in Nederlandse ziekenhuizen nog teveel ’biopsieën’ uitgevoerd bij het vermoeden van prostaatkanker. Dat stelt de Prostaatkanker Stichting, die het standaardgebruik bepleit van inmiddels overal aanwezige precisiediagnostiek, zoals MRI-scanners.
Bij ruim de helft van de mannen met de verdenking prostaatkanker blijkt zo’n biopt (een klein stukje weggenomen weefsel voor laboratoriumonderzoek) zelfs geheel onnodig.

Dat bevestigt radiotherapeut-oncoloog dr. Jos Immerzeel van de Andros Mannenkliniek. Hij presenteerde onlangs bij een prostaatkankercongres in Boston (VS) resultaten van een wetenschappelijke studie onder bijna duizend Nederlandse mannen. Onderzoek van hun prostaat met behulp van een MRI-scanner maakte duidelijk dat bij 581 van hen géén weefsel behoefde te worden aangeprikt, omdat deze precisietechniek immers geen verdachte afwijkingen liet zien.

Immerzeel: ,,In het reguliere zorgtraject, zoals in de meeste ziekenhuizen wordt aangeboden, zouden alle 1000 mannen een traditionele biopsie hebben ondergaan.” Alleen wanneer op de MRI-scan bepaalde zorgwekkende afwijkingen zichtbaar zijn, dient volgens hem tot het nemen van een biopt te worden overgegaan.

Landelijk worden circa 37.000 biopsieën uitgevoerd. Bij zo’n elfduizend mannen wordt prostaatkanker vastgesteld. Het sterftecijfer in een jaar ligt op 2500-2600, vergelijkbaar met borstkanker bij vrouwen.

Bij een traditionele biopsie wordt een echosonde anaal ingebracht en wordt vervolgens door de endeldarmwand geprikt. Meestal 12 keer, waarbij uit willekeurige plekken in de prostaat weefsel wordt afgenomen. Dit wordt een ’blinde’ biopsie genoemd. Hierbij is de kans groter dat er naast een eventueel aanwezige tumor geprikt wordt. Ook doen zich bij 5 procent van de gebiopteerde mannen daarna in meer of minder ernstige mate infecties voor.

Voorzitter Kees van den Berg van de Prostaatkanker Stichting stelt vast dat slechts een handjevol ziekenhuizen standaard eerst de MRI aanbiedt. ,,Wij vinden dat alle ziekenhuizen dat zouden moeten doen. Het nemen van een biopt is vaak belastend voor de patiënt. Bovendien is de nauwkeurigheid van een biopsie een stuk lager (60-65 procent) dan bij de MRI-scanner, waarmee een betrouwbaarheid van 90 tot 95 procent wordt bereikt – en binnenkort zelfs richting 98 procent als de nieuwe MRI’s beschikbaar komen.”

Bovendien stelt Van den Berg, zelf genezen van prostaatkanker: ,,Als sprake blijkt van deze vorm van kanker vinden we dat ziekenhuizen een behandeling moeten aanbieden die het beste is voor de patiënt in kwestie, en niet gebaseerd op wat ze toevallig ’in huis’ hebben – een operatierobot of bestraling. Want ook dat gebeurt nog te vaak.”

De Prostaatkanker Stichting vraagt in een vandaag verschijnend voorlichtingsboekje (’Prostaatkanker heb je niet alleen’) aandacht voor problemen rond seksualiteit die zich bij deze ziekte in relaties kunnen voordoen.

Uit de Telegraaf van 29 november jl. Door: René Steenhorst