Aanvullingen Prostaatkankerlogboek

Op onze website staan de meest actuele berichten over prostaatkanker. Ook het laatste nieuws dat nog niet in het Prostaatkankerlogboek gepubliceerd kon worden.

Beste Lezer,

Het Prostaatkankerlogboek dat U in uw bezit hebt is belangrijk gebleken voor de man met prostaatkanker en zijn naasten. Vanaf de presentatie in oktober 2009 is het Prostaatkankerlogboek veelvuldig gebruikt en heeft het bijgedragen tot een goed overleg tussen de dokter en zijn patiënt. En niet onbelangrijk: het heeft patiënten geholpen de voor hen juiste keuzes te maken, zodat de zorg op hun individuele situatie was toegesneden. Zo konden zij optimaal gebruik maken van de beschikbare behandelingen, maar liepen zij geen onnodig nodig risico op bijwerkingen. Want meer is niet altijd beter, en bij prostaatkanker geldt in sommige situaties dat niets doen de voorkeur heeft boven behandelen. Deze afweging kan de patiënt in overleg met zijn arts alleen zelf maken en daarvoor is het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn. Daartoe dient dit Prostaatkankerlogboek.

Maar de ontwikkelingen gaan verder, in zo’n hoog tempo dat we met het Prostaatkankerlogboek niet altijd up to date kunnen zijn, zelfs niet als we bij een herdruk de tekst aanpassen. Zodra de herdruk is herzien en verschenen, worden er in het veld al weer veranderingen doorgevoerd. Om u toch van de allernieuwste informatie te voorzien, zetten we deze alvast op onze website.

Als u als patiënt in een bepaalde fase van de ziekte zit, en daarmee in een bepaald hoofdstuk van het boek ‘verzeild’ bent geraakt, dan heeft het altijd zin om op onze website te kijken of er aanvullingen zijn. Er is bijvoorbeeld nieuws over de afweging wel/niet behandelen, over ‘actief volgen’, over aanvullende hormoon- en chemotherapieën en over de behandeling van botuitzaaiingen. Ook staat er op onze website meer over de psycho-, sociale en seksuele gevolgen van prostaatkanker en de behandeling

We hopen u met onze website service, in aanvulling op het gedrukte Prostaatkankerlogboek, van dienst te zijn zodat u altijd op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen.

Aanvulling

De aanvullingen zijn bedoeld voor diegenen die nog de eerste druk hebben. De aanvulling staat NB naast een plaatje met de nieuwste druk daarmee de suggestie wekkend dat deze ook hierop betrekking heeft.

PDF Hoofdstuk 1 Pagina 34 t/m 40 Actieve surveillance (pdf)