Nr. 14 (maart 2015)

Bevolkingsonderzoek naar prostaatkanker

Het klinkt misschien raar maar ProstaatKankerStichting.nl is géén voorstander van dit type bevolkingsonderzoek. De mogelijke voordelen wegen ons inziens niet op tegen twee ernstige nadelen. Een aanzienlijke groep wordt ten onrechte gerustgesteld: je denkt dat je het niet hebt, maar je hebt het toch. En een aanzienlijke groep wordt onnodig ongerust gemaakt en/of onnodig behandeld. Je denkt dat je het hebt en zet je leven onnodig op zijn kop.

Prostaatkanker in de familie meestal niet erfelijk

Zodra meerdere mannelijke familieleden de diagnose prostaatkanker krijgen, wordt uitgegaan van een erfelijke vorm. In dat geval wordt de rest van de familie ook onderzocht op de aanwezigheid van prostaatkanker. Volgens onderzoekers van het Radboudumc is dit beleid achterhaald. Op basis van genetisch en klinisch onderzoek vonden zij weinig verschil tussen patiënten met de diagnoses erfelijke en niet-erfelijke prostaatkanker.

Gerichte biopten van de prostaat

Prostaatkanker is bij mannen de meest voorkomende kankersoort in Nederland. Bij veel mannen is het PSA (Prostaat Specifiek Antigeen) verhoogd en/of voelt de prostaat afwijkend aan. Dit is vaak een reden om een echografisch onderzoek van de prostaat uit te voeren (TRUS onderzoek) waarbij de uroloog stukjes prostaatweefsel afneemt (biopten) om vast te stellen of er sprake van prostaatkanker is.

En hoe gaat het met de seks?

Ook na een ziekte gaat je seksuele leven door. De meeste artsen en verpleegkundigen praten niet of nauwelijks met patiënten over seksuele problemen. Toch zou elk ziekenhuis daar de mogelijkheid voor moeten bieden, vindt uroloog-seksuoloog Henk Elzevier.

Voegen alternatieve behandelingen iets toe bij prostaatkanker?

Veel mensen raken bij het horen van de diagnose kanker lichtelijk in paniek. Na het verwerken van de eerste schrik is de allergrootste wens van elke patiënt: genezen van de kanker en als dat niet mogelijk is, zo lang mogelijk leven met behoud van levenskwaliteit.

Download het volledige nummer