Nr. 15 (juni 2015)

Vroegdiagnostiek bij prostaatkanker; stand van zaken

De resultaten van een recent Europees onderzoek naar vroegdiagnostiek van prostaatkanker leveren enkele bruikbare gegevens en adviezen op.
In Nederland wordt elk jaar bij ongeveer 10.000 mannen de diagnose prostaatkanker vastgesteld en er sterven jaarlijks ongeveer 2500 mannen aan de ziekte.

Multi parametrische MRI scans worden nog patiënt vriendelijker

Voor het maken van een mp-MRI scan van de prostaat wordt nu bij sommige indicaties nog een MRI antenne rectaal ingebracht. Dat is onaangenaam. Binnenkort zal dat waarschijnlijk niet meer nodig zijn.

Hoelang mag je een behandeling experimenteel noemen?

De redactie van Nieuws heeft bij dit artikel ruimschoots gebruik gemaakt van de door de drie betrokken urologen, te weten:  Dr. S. Langbein, Dr. O. van Aubel en drs. H. Jansen, aangeleverde kopij.

Een second opinion vragen?

We hebben er allemaal wel eens van gehoord, een second opinion. Maar wat is het nu precies? Hoe verkrijg je die? Wat heb je eraan? Vragen waar we niet allemaal het antwoord op weten.

4M studie ‘Met prostaat MRI Meer Mans’

Prostaatkanker is één van de meest voorkomende vormen van kanker in Nederland, maar de meest betrouwbare manier van opsporing is nog niet gevonden. Een groot wetenschappelijk onderzoek gaat verschillende (nieuwe) opsporingsmethoden met elkaar vergelijken om antwoord te geven op de vraag: ‘Hoe kunnen we  in de toekomst met zoveel mogelijk zekerheid voorspellen of er sprake is van een agressieve (risicovolle) vorm van prostaatkanker?’

Download het volledige nummer