Verslag Donateursdag 2017

Progressie in prostaatkankerzorg

Jaarlijks krijgen ca. 11.000 mannen de diagnose prostaatkanker te horen. De behandeling van prostaatkanker kan gericht zijn op genezing of op het remmen van de ziekte en/of het vermindering of voorkoming van klachten. De mogelijkheden om te komen tot een zo goed mogelijke kwaliteit van leven na de diagnose prostaatkanker nemen toe.

Ruim 400 patiënten en partners lieten zich daarover informeren op de door patiëntenorganisatie ProstaatKankerStichting.nl op 1 november jl. georganiseerde landelijke Donateursdag 2017 in de ReeHorst in Ede. Dit jaar was er een aparte sessie over seksualiteit georganiseerd voor de partners van patiënten. Het doel van deze parallelsessie onder leiding van uroloog/seksuoloog dr. Henk Elzevier was om dingen bespreekbaar te maken.

Voormalig Nederlands langebaanschaatser, arts en lotgenoot Harm Kuipers presenteerde de donateursdag en introduceerde de sprekers. Diverse artsen verzorgden aansprekende presentaties over de relatie tussen voeding en kanker, seksualiteit en prostaatkanker, cryochirurgie en de inzet van nucleaire geneeskunde. Het gaat dan in het laatste geval om de inzet van Radium 223 of de zogenaamde PSMA-behandeling met bijvoorbeeld Actinium 225 of Lutetium 177. De verwachting is volgens Dr. A.G. van der Heijden, oncologisch uroloog in het Radboudumc, dat die behandeling -zodra de financiering rond is- ook in Nederland beschikbaar komt, op beperkte schaal in een experimentele omgeving van een aantal academische ziekenhuizen.

WEBCASTS
De webcasts van de presentaties van alle sprekers op de landelijke Donateursdag 2017 zijn beschikbaar.
Klik hier om naar de webcasts te gaan.