Even op adem komen

Er even tussenuit, op adem komen, dat wil iedereen wel eens. Voor mensen met kanker is niet elke locatie geschikt omdat er bijvoorbeeld geen verzorging is. Er zijn voor u diverse mogelijkheden om een tijd te genieten van een andere omgeving.

Stichting Leef
Stichting Leef, een particulier initiatief, biedt chronisch zieken een (nagenoeg) kosteloos verblijf in Zuid-Frankrijk.

Stichtingangelsfound
Stichtingangelsfound organiseert al meer dan 5 jaar speciale vakantieweekenden voor mensen na(ast) kanker. De stichting heeft een vakantiehuis in de Eifel waar zij twintig personen kunnen ontvangen.

Stichting Les Vaux
Stichting Les Vaux organiseert gastenweken voor mensen met kanker, in Frankrijk. Deelnemers kunnen aan de hand van een gevarieerd programma in alle rust stilstaan bij de situatie van het moment en zich bezinnen op keuzes voor de toekomst.

Stichting Roparun
Stichting Roparun exploiteert zes bungalows op ‘gewone’ vakantieparken, die zijn bestemd voor kankerpatiënten die behoefte hebben aan de rust van een andere omgeving, bijvoorbeeld na het volgen van chemokuren. Ook nabestaanden kunnen er terecht na een zware periode. Formulieren voor het aanvragen van een kostenloze bungalowvakantie zijn uitsluitend verkrijgbaar via de ziekenhuizen.

Les Gaillards
De Stichting Mijnsheerenland beheert een verblijfsoord in Frankrijk voor mensen die terminaal ziek zijn en die korter of langer op vakantie willen. De stichting wil gasten een goede tijd bezorgen waarbij medische voorzieningen zoveel mogelijk op de achtergrond zijn.

Vereniging de Zonnebloem
Vrijwilligers van de Zonnebloem bezoeken mensen die door ziekte of handicap aan huis gebonden zijn. Daarnaast organiseren ze tal van activiteiten, dagtochten en aangepaste vakanties.

Het Nederlandse Rode Kruis
Het Rode Kruis organiseert vakanties voor mensen die door de lichamelijke, psychische en sociale verzorging die ze nodig hebben niet zelfstandig op vakantie kunnen. Artsen, verpleegkundigen en vrijwilligers zetten zich in om hen van een onbezorgde vakantie te laten genieten.

Stichting Mens en Samenleving
De Stichting Mens en Samenleving organiseert vakantieweken in Nederland voor verschillende groepen ouderen, waaronder ook ouderen die chronisch ziek zijn. Partners of andere mantelzorgers kunnen mee op vakantie.

Nederlandse Branchevereniging Aangepaste Vakanties
De branchevereniging voor reisorganisatoren en aanbieders van vakantie-accommodaties voor reizigers met een functiebeperking. De NBAV geeft De Blauwe Gids uit, waarin u informatie vindt over vakanties, sport en recreatie van alle aangesloten leden.

Voor (gezinnen met) kinderen en jongeren

Stichting Kinderoncologische Vakantiekampen
Stichting Kinderoncologische Vakantiekampen (SKOV) organiseert vakantiekampen en dagtochten voor kinderen met kanker. Bij iedere activiteit is zeer ervaren begeleiding en medische ondersteuning beschikbaar in de vorm van artsen en verpleegkundigen uit oncologische centra in Nederland.

Stichting Gaandeweg
De Stichting Gaandeweg organiseert en bekostigt korte vakanties voor gezinnen met een kind dat kanker heeft of daaraan is overleden.

Stichting Colombine
Het Colombinehuis is een vakantieverblijf voor gezinnen met kinderen tot 18 jaar die om uiteenlopende redenen nauwelijks op vakantie kunnen, bijvoorbeeld na een zware medische behandeling.

Stichting Sailing Kids
De Stichting Sailing Kids organiseert zeilvakantieweken voor chronisch zieke kinderen en hun ouders, broertjes en zusjes. Ook voor jongeren en jongvolwassenen (16 tot 25 jaar).

Stichting Lucai
Stichting Lucai biedt ernstig zieke tieners en hun gezin een compleet verzorgde, onvergetelijke en onbezorgde vakantieweek in de directe omgeving van Uden.

Vakantie

NFK