In 10 punten minder kans op kanker

eten
eten2
eten3
buik

Berrie van der Heide en Harm Kuipers

Een gezond gewicht is belangrijk voor een lager risico op gevorderde prostaatkanker. Dat blijkt uit het (deel)rapport over prostaatkanker van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds en het internationale WCRF-netwerk op basis van het Continuous Update Project (CUP) dat eind mei 2018 werd gepubliceerd.

Het deelrapport over prostaatkanker is gebaseerd op de grootste analyse van onderzoek wereldwijd naar het verband tussen voeding, lichaamsbeweging, lichaamsgewicht en het risico op prostaatkanker. Het is het eerste rapport over dit onderwerp sinds de publicatie van het kankerpreventierapport ‘Food, Nutrition, Physical Activity, and the Prevention of Cancer’ a Global Perspective’ uit 2007.

Over het rapport
Voor het rapport ‘Diet, Nutrition, Physical Activity and Prostate Cancer’ is onderzoek wereldwijd naar voeding, lichaamsbeweging, lichaamsgewicht en het risico op prostaatkanker verzameld en geanalyseerd. In totaal zijn er 104 studies meegenomen in de analyse met gegevens van in totaal 9.855.000 mannen, waarvan 191.000 mannen met prostaatkanker. Na de analyse heeft een onafhankelijk panel van wetenschappers het bewijs geëvalueerd en is tot conclusies gekomen over welke factoren het risico op het krijgen van prostaatkanker verhogen of verlagen.

De bevindingen
Het panel van wetenschappers is tot de conclusie gekomen dat er voor bepaalde risicofactoren sterk bewijs is, en voor andere factoren beperkt bewijs, dat ze een rol spelen in het krijgen van prostaatkanker.
Enkele bevindingen:

Sterk bewijs
Overgewicht verhoogt het risico op gevorderde prostaatkanker.

Een grotere lichaamslengte heeft een verband met een hoger risico op prostaatkanker. Hoe langer een man is, hoe hoger zijn risico op prostaatkanker. Lichaamslengte op zichzelf is waarschijnlijk geen directe oorzaak van kanker. Lichaamslengte weerspiegelt bepaalde groeipatronen vroeg in het leven. Daarbij spelen ons voedingspatroon, leefstijl, leefomgeving, genen en hormonen allemaal een rol. Meer onderzoek naar dit verband is nodig.

Het is onwaarschijnlijk dat het eten van voeding met de voedingsstof bètacaroteen, of het nemen van supplementen van bètacaroteen, invloed heeft op het risico op prostaatkanker.

Beperkt bewijs
Een hogere consumptie van zuivelproducten verhoogt het risico op prostaatkanker.

Een voedingspatroon rijk aan calcium verhoogt het risico op prostaatkanker.

Lees over alle bevindingen van het onderzoek in het rapport op
https://www.wkof.nl/nl/onderzoek/hetcontinuous-update-project-cup/rapport-overprostaatkanker

Vergelijking met eerdere bevindingen
In vergelijking tot de bevindingen uit 2007 is het wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen prostaatkanker en de volgende factoren minder sterk geworden:

– Voedingspatroon rijk aan calcium.
– Concentratie van de voedingsstof selenium in het lichaam.
– Voedingsmiddelen met lycopeen (o.a. tomaten).

De verandering in de sterkte van het wetenschappelijk bewijs komt volgens de onderzoekers door de ontwikkeling van onze kennis over de aard van prostaatkanker en de verschillende vormen hiervan sinds 2007.

Aanbevelingen van het Wereld Kanker
Onderzoek Fonds Volg de aanbevelingen ter kankerpreventie (zie kader) op voor een lager risico op prostaatkanker. Bereken je BMI en meet je buikomvang om erachter te komen of je een gezond gewicht hebt

DE TIEN AANBEVELINGEN VOOR HET VERKLEINEN VAN DE KANS OP KANKER

Deze aanbevelingen vormen de basis voor een gezonder leven. Met deze aanbevelingen kun je je kans op kanker verkleinen. Het opvolgen van elke aanbeveling levert gezondheidswinst. Maar het best is om alle aanbevelingen op te volgen, als een totaalpakket aan gezonde voeding en leefstijl.

1. BLIJF OP GEZOND GEWICHT
Houd je gewicht binnen gezonde grenzen en voorkom gewichtstoename op volwassen leeftijd.*
2. KOM IN BEWEGING
Maak lichaamsbeweging onderdeel van je dagelijks leven – loop meer en zit minder.
3. EET VEEL VOLKORENPRODUCTEN, GROENTE, FRUIT EN PEULVRUCHTEN
Maak volkorenproducten, groente, fruit en peulvruchten, zoals bruine bonen en linzen een belangrijk
onderdeel van je dagelijkse voeding.
4. EET ZO MIN MOGELIJK FASTFOOD EN ANDER VOORBEWERKT VOEDSEL WAAR VEEL VET,
ZETMEEL EN SUIKER IN ZIT.
Het beperken van deze producten helpt je minder calorieën binnen te krijgen en je gewicht gezond
te houden.
5. BEPERK HET ETEN VAN ROOD EN BEWERKT VLEES
Eet weinig rood vlees, zoals rund-, varkens- en lamsvlees. Eet weinig of geen bewerkt vlees.
6. DRINK ZO MIN MOGELIJK DRANKEN MET TOEGEVOEGDE SUIKERS
Drink vooral water en ongezoete dranken.
7. DRINK ZO MIN MOGELIJK ALCOHOL
Voor de preventie van kanker kun je het best helemaal geen alcohol drinken.
8. GEBRUIK GEEN VOEDINGSSUPPLEMENTEN VOOR DE PREVENTIE VAN KANKER
Probeer de voedingsstoffen die je nodig hebt alleen uit voeding te halen.
9. VOOR MOEDERS: GEEF JE BABY BORSTVOEDING, INDIEN MOGELIJK
Borstvoeding is goed voor zowel moeder als kind.
10. NA DE DIAGNOSE KANKER: VOLG ONZE AANBEVELINGEN, INDIEN MOGELIJK
Overleg met je zorgprofessional wat het beste is in jouw situatie.

EN OOK HEEL BELANGRIJK…
Om je kans op kanker te verkleinen is het ook belangrijk om niet te roken. Voorkom blootstelling aan tabak en te veel zon. En bij blootstelling aan veel zon gebruik beschermende zonnecreme. Door het opvolgen van deze aanbevelingen krijg je minder zout, verzadigde vetten en transvetten binnen. Dit kan je helpen ook andere ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes, te voorkomen.

*Met gezonde grenzen wordt een Body Mass Index (BMI) tussen 18,5 en 24,9 kg/m2 bedoeld.

Bron: https://www.wkof.nl/nl/kanker-voorkomen/verklein-de-kans-op-kanker/de-tien-aanbevelingen-voor-hetverkleinen-van-de-kans