‘Barentsz pleit voor vroege opsporing’, een interview met prof. dr. Barentsz en onze voorzitter

Kees van den Berg en Jelle Barentsz © Puttens weekblad

Vandaag in het Ermelo’s en Puttens weekblad een interview met onze voorzitter Kees van den Berg en prof. dr. Jelle Barentsz uit het Radboudumc. Zij praten over bewustwording, diagnostiek en vroege opsporing van prostaatkanker.

ProstaatKankerStichting.nl wil de bewustwording voor prostaatkanker vergroten. Professor dr. Jelle Barentsz is hoogleraar Radiologie aan het Radboudumc in Nijmegen en hij heeft nieuwe MRI-technieken ontwikkeld die toegepast kunnen worden voor vroege opsporing, lokalisering en typering van prostaatkanker. Hierdoor behoren onderzoeken met vervelende bijwerkingen deels tot het verleden.

“Op prostaatkanker heerst nog een taboe, omdat veel mannen denken dat de opsporing en behandeling van deze ziekte de kwaliteit van
leven aantast. Velen zijn bang voor incontinentie en impotentieproblemen. Door nieuwe technieken is daar veelal geen sprake meer van”, aldus Kees van den Berg, voorzitter van ProstaatKankerStichting.nl. “De kans op genezing is het grootste is als ze er snel bij zijn.
Daarom vragen wij aandacht voor het vroeg opsporen van de ziekte. Er zijn inmiddels betere opsporingstechnieken voor deze vorm van kanker ontwikkeld en wij pleiten ervoor dat mannen hier kennis van nemen. Laat je bij de huisarts informeren over de mogelijkheid
van een PSA-meting. Daarna kunnen mannen bij een verhoogde PSA-waarde de juiste route bewandelen.”