Ga naar hoofdinhoud

Onderaan dit artikel vindt u onze reactie op deze ontwikkeling.

Het bevolkingsonderzoek naar kanker moet in Nederland en de andere EU-landen worden opgevoerd en uitgebreid naar prostaat-, long- en maagkanker. De Europese Commissie beveelt dit aan omdat het zo vroeg mogelijk opsporen van kanker volgens haar levens kan redden en de levenskwaliteit verbetert van patiënten. Ze stelt ook bijna 100 miljoen euro beschikbaar om landen te helpen de extra kosten hiervan te dekken.

“We weten dat een op de twee inwoners van de EU tijdens hun leven kanker kan krijgen”, zegt Eurocommissaris Stella Kyriakides (Volksgezondheid). “In 2020 hebben meer dan 1,3 miljoen mensen hun leven aan deze ziekte verloren.”

Nieuwe wetenschappelijke inzichten en twintig jaar ervaring met bevolkingsonderzoek naar kanker in de EU maken het volgens haar nodig de aanbevelingen te actualiseren. Nu wordt in de EU in principe gescreend op borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker. De commissie wil dit uitbreiden naar onderzoek naar prostaatkanker voor mannen tot 70 jaar, naar longkanker voor zware rokers en ex-rokers tussen 50 en 75 jaar, en naar maagkanker bij specifieke risicogroepen en op plekken met hoge sterftecijfers.

Structureel testen
In Nederland wordt de bevolking momenteel structureel getest op borstkanker, baarmoederhalskanker en darmkanker. Het dagelijks EU-bestuur stelt voor de leeftijdsgroepen voor deze vormen van kanker uit te breiden. Zo wil Kyriakides dat elke vrouw vanaf 45 jaar wordt uitgenodigd voor een screening op borstkanker. In Nederland ontvangen vrouwen nu een eerste uitnodiging tussen 49 en 52 jaar, afhankelijk van de route en planning van de mobiele onderzoekscentra.

Voor onderzoek naar darmkanker via een doe-het-zelf-ontlastingstest, die elke Nederlander tussen 55 en 75 jaar nu elke twee jaar gratis kan doen, wil de commissie de leeftijd verlagen naar 50 jaar. En voor baarmoederhalskanker stelt ze voor de doelgroep uit te breiden van 30 tot en met 65 jaar. In Nederland is de maximumgrens voor een uitnodiging elke vijf jaar nu 60 jaar.

Door: ANP

Reactie Prostaatkankerstichting op deze ontwikkeling

De Prostaatkankerstichting is van mening dat de veranderde balans in de voor- en nadelen van screening een wetenschappelijke heroverweging van bevolkingsonderzoek rechtvaardigt. Daarbij denken wij aan een risicogerichte benadering.

Zolang een risicogericht bevolkingsonderzoek niet mogelijk is, onderschrijft de Prostaatkankerstichting de koers van bewustwording, voorlichting en het kunnen maken van een bewuste keuze voor vroegdiagnostiek (electieve opsporing), in lijn met de aanbevelingen van wetenschappelijke beroepsverenigingen in binnen en buitenland en de koepel van Europese kankerpatiëntenorganisaties Europa UOMO.

Mannen hebben vanaf 50-jarige leeftijd een verhoogd risico op prostaatkanker.
In de meeste gevallen gaat het om een niet-agressieve tumor, die geen actieve behandeling behoeft.
Als er sprake is van een agressieve tumor, dan is het belangrijk dat deze in een zo vroeg mogelijk stadium gediagnosticeerd en behandeld wordt. De levensverwachting van mannen is langer naarmate de diagnose in een eerder stadium wordt gesteld.

Door nieuwe diagnostische opsporingsmethoden kunnen de significante en insignificante tumoren in een vroeg stadium van elkaar worden onderscheiden. Dit voorkomt onnodige vervolgdiagnostiek en behandeling.