Ga naar hoofdinhoud
Deze foto is een stockfoto, geen echte foto van Han en Liesbeth*

Liesbeths* (66) man kreeg prostaatkanker en werd daarvoor behandeld. Samen moeten ze nu leven met de gevolgen van deze ziekte. Wat doet het met je relatie als het niet meer lukt om intiem te zijn, hoe blijf je in verbinding met elkaar? ‘We willen ons seksleven niet opgeven en nemen daar nog geen afscheid van.’

Haar partner Han* krijg in 2020 de diagnose prostaatkanker. Zijn prostaat wordt operatief verwijderd. Sinds de operatie wordt Han gecontroleerd. Samen proberen Liesbeth en Han om te gaan met de gevolgen van de prostaatkanker, want er verandert wel iets in je relatie.

‘’Hij wordt geconfronteerd met steeds meer beperkingen. Op seksueel gebied lukt het hem niet om iets voor elkaar te krijgen. Hij worstelt daar enorm mee. Hij vindt dat hij mij tekortdoet. Ik vind dat je iemand tekortdoet als je dat willens en wetens doet, Han doet dat niet. Ik zie zijn gevecht. Hij is terneergeslagen.

Zijn verlangen om met mij te vrijen is er wel, maar het lukt hem niet. Daardoor zoekt hij veel minder toenadering. Verder heeft hij last van incontinentie, iets dat bij sommige mannen langer blijft aanhouden als de prostaat is verwijderd. Dat vind ik niet erg, maar hij schaamt zich daarvoor.

… Het is heel belangrijk en fijn als je met elkaar kan vrijen, maar dat is niet het allerbelangrijkste. Er is zoveel meer belangrijk in een relatie. In de basis hebben we het goed. Samen kijken we naar mogelijkheden. Binnenkort gaan we weer in gesprek met een seksuoloog om verder na te denken over andere medicijnen, of misschien zijn er wel andere oplossingen die we nog niet kennen. We willen ons seksleven nog niet opgeven en nemen daar nog geen afscheid van.”

Bovenstaande tekst is een deel van het interview met Liesbeth dat verscheen op EO.nl.

Lees het hele interview op de website EO.nl >>