Gevolgen van prostaatkanker

Leven met kanker is niet vanzelfsprekend. Kanker en de behandeling ervan hebben vaak grote invloed op het dagelijks leven. Niet alleen op het lichaam, maar ook op de geest. De behandeling van prostaatkanker heeft vaak gevolgen, soms voor de rest van het leven.

Mannen met prostaatkanker kunnen te maken krijgen met de volgende klachten:

Problemen met plassen

Na de behandeling van prostaatkanker kunnen er plasklachten ontstaan. Dit kan na de operatie, of na de uitwendige of inwendige bestraling. De klachten kunnen tijdelijk zijn en weer overgaan, of blijvend zijn.

Sommige mannen moeten na de behandeling vaker plassen als voorheen. Anderen hebben juist minder aandrang om te plassen.

Urineverlies (incontinentie)

Na de operatie hebben veel mannen last van ongewild urineverlies. Vaak gaat het dan om een paar druppels. Het urineverlies is kort na de operatie het ergst. In de loop van de maanden gaat het steeds beter. Er zijn verschillende manieren om met urineverlies om te gaan. Zoals het trainen van de bekkenbodemspieren, opvangmateriaal of een condoomkatheter gebruiken en indien nodig een operatie.

Erectieproblemen

Prostaatkanker kan veel invloed hebben op het seksleven. Door de behandeling kunnen er erectieproblemen ontstaan. Het risico hierop is het grootst bij een operatie en bij uitwendige bestraling. Bij een behandeling met hormonale therapie hebben de meeste mannen naast problemen met de erectie ook geen zin in seks. Er zijn verschillende behandelingen die kunnen helpen bij erectieproblemen.

Droog orgasme

Is de prostaat met een operatie verwijderd, dan ontstaat een ‘droog’ orgasme. Ook na de bestraling kan dit ontstaan. Bij een ‘droog’ orgasme komt een man klaar met alle gevoelens die daarbij horen, maar er is geen zaadlozing meer. Sommige mannen en hun partners hebben toch vaak het gevoel dat zij dan iets missen.

Pijn bij prostaatkanker

Pijn komt bij prostaatkanker voor als er uitzaaiingen in de botten zitten. De uitzaaiingen maken de botten zwakker. Ook neemt de kans op botbreuken toe. Behandelingen voor pijn in de botten zijn pijnstillers, hormonale therapie, uitwendige bestraling of een behandeling met een radioactieve stof.

Lees verder via kanker.nl/prostaatkanker

Kanker en verzekeren

Kijk ook eens op de website www.kankerenverzekeren.nl. Hier vindt u meer informatie over verzekeren. Deze website is een initiatief van de Nederlandse Federatie Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar wij deel van uitmaken.

Kanker en werk

Kijk ook eens op de website www.kankerenwerk.nl. Deze website is een initiatief van de Nederlandse Federatie Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar wij deel van uitmaken.
Op deze website vindt u praktische informatie rond kanker en werk. Maar ook voor ondersteuning, voorlichting en persoonlijk advies bent u hier op de goede plek. ‘Kanker en werk’ is er voor álle (ex-)kankerpatiënten, of u nu werknemer, werkgever of zelfstandige (zzp’er) bent. Maar ook voor bijvoorbeeld uw werkgever, zodat jullie samen weten hoe jullie op een goede manier met de situatie om kunnen gaan.
Op ‘Kanker en werk’ vindt u ook een aantal handige tools. Eén daarvan is de Inkomensrisicoscan. Daarmee kunt u in drie korte stappen bekijken wat er gebeurt wanneer u arbeidsongeschikt of werkloos raakt. Of misschien hebt u meer aan de Denkhulp. Die helpt u om antwoorden te krijgen op vragen over werk en inkomen. Want als u als werknemer ziek wordt, hebt u misschien weer heel nieuwe vragen waar u eerder niet bij stil stond, zoals over arbeidsvoorwaarden of een uitkering.

HogeNood app

Wanneer u behandeld bent voor prostaatkanker, moet u soms wat vaker of acuut naar een toilet. HogeNood is dé applicatie voor op uw mobiele telefoon waarmee u het dichtstbijzijnde openbare toilet of semi-openbare toilet kunt vinden.

De HogeNood app is de betrouwbaarste toilet-applicatie in Nederland. Met bijna 7.000 gecontroleerde locaties kunt u volledig op de app vertrouwen. Uw toiletkeuze kunt u bepalen aan de hand van voorgaande beoordelingen, afstand en faciliteiten.

HogeNood is gratis te downloaden voor iPhone en Android-smartphones via de gebruikelijke app-stores.
Kijk voor meer informatie op: www.hogenood.nu

www.prostaatkankerwijzer.nl

Voor ervaringsverhalen over de gevolgen van prostaatkanker kunt u terecht op de Prostaatkankerwijzer.

Wilt u meer informatie? Download een van onze folders. Of wilt u het graag op papier hebben? Dat kan ook!

prostaatkanker-wat-nu

Virtueel Centrum Prostaatkanker, Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) Patiëntenwebsite van de NVU over prostaatkanker.

Wat is kanker? Bekijk ook de uitgebreide informatie over wat kanker is op kanker.nl.