Op het DUOS Forum Prostaatkanker van Stichting Duos heeft Wim een vraag. Over lutetium 177 weet hij redelijk veel, maar wat doet precies de combinatie Actinium 225 in combinatie met Lutetium 177? Omdat Wim zich in Duitsland wil laten behandelen met deze combinatie, stelt hij zijn vraag op het DUOS Forum Prostaatkanker. Professor Erik Verburg, nucleair geneeskundige, ErasmusMC en tot voor kort werkzaam in Duitsland antwoordt:

‘Een behandeling met gemengd Ac-225 en Lu-177 PSMA wordt door enkele centra in Duitsland toegepast, maar de meningen daarover zijn sterk verdeeld. Lu-177-PSMA is inmiddels goed onderzocht; de resultaten van een eerste grote fase 3 trial zijn dit jaar te verwachten en zouden misschien kunnen leiden tot toelating door de EMA. Naar mijn mening en ruime ervaring in Duitsland, waar ik tot voor kort werkte, is de Lu-177 PSMA een relatief goed verdraagbaar middel. Ac-225 geldt ook in Duitsland nog als experimenteel, in deze fase veel meer dan Lu-177-PSMA en wordt doorgaans pas ingezet als Lu-177-PSMA niet voldoende effect (meer) geeft. De bijwerkingen zijn zeker ook duidelijk sterker; behandeling met Ac-225-PSMA leidt tot meer schade aan de speekselklieren waardoor dan ook vaker een permanente droge mond ontstaat. Eerste formele, prospectieve studies met Ac-225-PSMA moeten nog starten.  In het Erasmus MC hopen we in de loop van het jaar zowel met studies met Lu-177 alsook een eerste studie met Ac-225 te kunnen starten.’

Lees hier het volledige antwoord van professor Erik Verburg op het Forum Prostaatkanker >>

Bron: StichtingDuos.nl. 23 maart 2021