Mijn persoonlijke ervaringen met prostaatkanker, voeding en beweging – het verhaal van Hans

Zo is mijn leven in anderhalf jaar tijd flink veranderd

Eind 2016 bleek ik – net 64 – ineens prostaatkanker te hebben. De schrik was groot en de eerste weken waren loodzwaar. Daarna ben ik gaan lezen over de ziekte en de behandelwijzen. Ook ben ik gaan zoeken naar wat ik er zelf nog aan zou kunnen doen bijvoorbeeld met voeding. Dit is in het kort mijn verhaal.

Het was een zwarte dag toen de specialist me vertelde dat ik niet meer te genezen was vanwege meerdere uitzaaiingen. Men kon de ziekte alleen nog maar vertragen, hoe lang was onbekend. De arts adviseerde hormoontherapie in combinatie met chemo. Dat was het resultaat van een paar hectische weken. Eind november 2016 was ik voor standaard controle bij de huisarts. Ik vroeg ook PSA te meten, niet vanwege klachten, maar een collega van mijn vrouw was er bij toeval achter gekomen dat hij prostaatkanker had. Ik wilde haar geruststellen. Dat liep anders, mijn PSA bleek bijna 90. Dus snel naar de uroloog, daarna diverse onderzoeken en na enkele weken de mededeling dat ook ik prostaatkanker had.

Een CT- en botscan leverde gelukkig niets op. De uroloog liet alsnog een PSMA scan doen: toch meerdere uitzaaiingen, weg genezing. Ik was eerst helemaal verdoofd. Maar al snel begonnen mijn hersens te malen. Niet te genezen? Hoe lang nog? Hoe moest het met de kinderen? En met mijn vrouw? Ik belandde in een enorme dip en kon niet meer slapen. Mijn dochter gaf me een boek over voeding en kanker, maar ik kon dat boek niet openen. Kanker! Na een paar weken ben ik via Google op zoek gegaan naar informatie. Dagen en nachten heb ik gelezen. Ik zat vol met vragen. Mijn uroloog stond daar helaas niet voor open. Daarom heb ik een second opinion gevraagd in een ander ziekenhuis. Die arts kwam tot dezelfde diagnose, maar vond mijn vragen heel normaal. Daar word ik nu behandeld met zgn. androgeenremmers.

“Ik las wat voeding voor je kan doen”

Wat kon ik zelf nog doen met voeding
Dat boek *1 van mijn dochter heb ik toen alsnog in één keer uitgelezen. Ik las wat voeding voor je kan doen, hoe je dat in je voordeel kunt gebruiken. Want één ding had ik wel door: ik moest vanaf nu vooral dingen doen die in mijn voordeel waren. Ik voelde me niet ziek, maar ik had wel een nare ziekte. Ik moest leren daarmee verstandig om te gaan.

Dat slechte voeding je gezondheid aantast wordt algemeen erkend. Maar dat bepaalde voeding je ook kan genezen is een heel andere kwestie, met deskundigen lijnrecht tegenover elkaar. Voorstanders wijzen op buitenlandse onderzoeken, tegenstanders zeggen dat hiervoor helemaal geen Nederlands medisch bewijs bestaat. Na ook het lezen van artikelen in de Volkskrant *2 is mijn conclusie, dat voeding waarschijnlijk niet kan genezen, maar dat gezonde voeding wel bijdraagt aan een goede algemene gezondheid en ook helpt bij het beter verdragen van medicatie. Bepaalde voedingsmiddelen zouden wellicht kunnen helpen bij kanker, maar Nederlands bewijs daarvoor bestaat niet. Voor mij echter voldoende reden om hiermee aan de slag te gaan!

Dankzij mijn dochter en met aanmoediging van mijn vrouw (zij deed ook mee!) ben ik voorzichtig anders gaan eten. Weinig suiker en gebak, vlees liefst van kip en kalkoen, vis. En groenten, VEEL groenten! Bovendien vooral die groenten die wellicht zouden kunnen helpen om kankercellen af te remmen. Zo las ik dat bijvoorbeeld broccoli, bloemkool en tomaat mogelijk dat effect hebben. Ook ben ik meer fruit gaan eten: appels (rode), sinaasappels, druiven (met pit!), blauwe bessen en granaatappel zouden ook zo kunnen werken.

Op internet vond ik ook nog o.a. sojabonen, walnoten, kool, groene thee, lijnzaad, tempeh, knoflook, zoete alsem, kurkuma, zoethout.

Ook in ‘mijn’ boek staan veel van dit soort voedingsmiddelen en kruiden. Ik las dat alle ‘familie’ van broccoli (‘kruisbloemigen’) heel gezond zijn, zoals bloemkool, paksoi, witte kool enz. Dat tomaat vooral bewerkt (gezeefde tomaten of passata) moet worden gebruikt. En kurkuma beter werkt samen met zwarte peper. Veel voedingsmiddelen en kruiden die ik via meerdere bronnen vond heb ik van lieverlee ingepast in mijn dieet.

“Men kon de ziekte alleen nog maar vertragen, hoe lang was onbekend”

Een groene thee drinkende (parttime) vegetariër.
Bovendien deed het onderwerp ‘voeding’ me op die manier op meerdere manieren goed nl. ook het uitzoeken van informatie, het kopen van de juiste spullen en uiteindelijk het zelf bereiden van (heerlijke!) gerechten vond en vind ik fijn om te doen. Natuurlijk hou ik bij of ik voldoende binnen krijg. Ik vul op de APP ‘MijnEetmeter’ van het Voedingscentrum dagelijks in wat ik eet en drink en lees direct wat goed of niet goed is. Natuurlijk ‘zondig’ ik wel eens met iets lekkers bij de koffie maar niet te vaak: ik probeer altijd dat het gemiddelde in orde blijft en voldoet aan de richtlijn van het voedingscentrum.

En dan nog het bewegen!
Eigenlijk lees je overal wel dat bewegen goed is voor een mens *3. Ik was al best actief (dacht ik), maar iedere dag een uur wandelen haalde ik echt niet. Dus zijn we gaan wandelen. Eerst 20 minuten, want mijn lijf moest er aan wennen. Bovendien moest ik ook leren er tijd voor vrij te maken! De 20 minuten werd al gauw een halfuur en nu lopen we gerust stukken van een uur of meerdere (kleinere) wandelingen per dag. Voor de gezelligheid nemen we geregeld een kopje koffie of thee onderweg. Dat wandelen bevalt ons zo goed dat we onlangs hebben afgesproken iedere dag minstens 10 km (12.000 stappen) te lopen. Alleen of samen. En geloof me, dat gaat! We gebruiken sinds kort de APP ‘Actify’ van het Zilveren Kruis. Die registreert de passen, maar je kunt bovendien – als je wilt – met wandelen korting op bioscoopkaartjes of een financiële bijdrage voor o.a. KIKA ‘verdienen’.

Zo is mijn leven in anderhalf jaar tijd flink veranderd. Ik voelde dat die verandering nodig was om goed om te kunnen gaan met mijn ziekte. Om langer fit te blijven. Daarom ben ik ook al snel korter gaan werken en later helemaal gestopt met werken (vervroegd pensioen). Daardoor kreeg ik meer tijd voor mezelf en mijn gezin. En meer tijd om te wandelen, om aandacht te besteden aan mijn voeding en de inkoop en bereiding daarvan.

En ik voel me nog steeds prima, zelfs fitter dan in 2016! Mijn PSA is nog steeds niet goed maar door de pillen wel stabiel en heel wat lager. Ik besef heel goed dat ik mijn ziekte niet weg kan eten of weg kan wandelen. Maar dat andere eten en bewegen helpt me wel fit te zijn en hopelijk langer fit te blijven.

Dus lotgenoten: eet gezond en ga wandelen!

Wilt u meer weten over mijn dieet of het wandelen? Dat kan natuurlijk, stuur dan een mailtje aan de redactie en die sturen dat dan aan me door.

Met groet, Hans Overbeeke

Bron:
*1 Eten tegen Kanker, Dr. Richard Beliveau en Dr. Denis Gingras (Kosmos uitgevers)
Antikanker, een nieuwe levensstijl, Dr. David Servan-Schreiber (Kosmos uitgevers)

*2 Volkskrant: Broccoli in opkomst, is dit de nieuwe anti kankergroente 6 mei 2017
Volkskrant: Kan voedsel kanker genezen d.d. 25 april 2015

*3 Waarom is wandelen zo goed voor je?
www.dokter.nl
Zelfs wandelen verhoogt overlevingskans na kanker www.oncology.nl
Beweging vergroot overlevingswinst prostaatkanker, De prostaatkliniek zgt.nl

X