Moderator online gespreksgroep prostaatkanker

Zet jouw ervaring met kanker op een positieve manier in als gastheer van de online gespreksgroep Prostaatkanker (moderator) op kanker.nl (vrijwillig)

Heb je zelf prostaatkanker (gehad)? Of ben je met kanker in aanraking gekomen als naaste? Wil je jouw ervaring inzetten? Dan kan jij je steentje bijdragen door mede namens de Prostaatkankerstichting de online gespreksgroep op kanker.nl in goede banen te leiden. Deelnemers op kanker.nl kunnen in gespreksgroepen met elkaar in contact komen, ervaringen uitwisselen en hun mening geven. We willen graag dat dit respectvol gebeurt. Daarom worden de gesprekken in gespreksgroepen begeleid door moderatoren. De rol van moderator kan je lezen als gastheer op een online platform.

Kanker.nl en de Prostaatkankerstichting zijn op zoek naar enthousiaste moderatoren.

Wat zijn je taken?
De moderator is in een gespreksgroep het eerste aanspreekpunt voor vragen, opmerkingen en suggesties over de site. Ook zorgt een moderator voor een plezierige sfeer binnen de groep, zodat de deelnemers binnen een veilige en vertrouwde omgeving hun kennis, ervaringen en meningen kunnen delen. Als moderator speel je dus een belangrijke rol op kanker.nl en in dit geval voor de gespreksgroep Prostaatkanker.

Ga naar de gespreksgroep prostaatkanker op kanker.nl >>

• Je kijkt geregeld hoe het gaat in de groep en of er bijvoorbeeld vragen zijn (afhankelijk van het aantal moderatoren kunnen dagen verdeeld worden).
  • Je werkt samen met andere moderatoren en je woont geregeld één van de moderatorendagen bij.
  • Je heet nieuwe deelnemers welkom en wijst hen de weg.
  • Je onderhoudt met regelmaat contact met de community managers, die de moderatoren ondersteunen. De community managers zijn verantwoordelijk voor de gehele community van kanker.nl

Een moderator die bij kanker.nl actief is, valt onder de verantwoordelijkheid van de stichting kanker.nl. Je sluit je ook een vrijwilligersovereenkomst met kanker.nl. De werkzaamheden kosten je gemiddeld drie tot vier uur per week. Eventuele reiskosten krijg je vergoed.

Samenwerking met de Prostaatkankerstichting
Het is wenselijk dat een moderator zich niet alleen aansluit bij kanker.nl maar ook bij de Prostaatkankerstichting. Dat is in wederzijds belang; het is een goede zaak als de informatie die in de gespreksgroep wordt besproken, ook wordt ingezet om de belangen te behartigen van mensen die te maken hebben met prostaatkanker (uiteraard met behoud van vertrouwelijkheid). Eveneens kan je andersom ervaringen vanuit de achterban van de patiëntengroep van de Prostaatkankerstichting inbrengen in de gespreksgroep.

Het signaleren, vertalen en terugkoppelen van hetgeen met deze signalen is gedaan op het vlak van de belangenbehartiging, valt onder de verantwoordelijkheid van de Prostaatkankerstichting.

Als dat je leuk lijkt, kan je naast je rol als moderator ook lotgenoten steunen als vrijwilliger bij de Prostaatkankerstichting. Hierbij kan je denken aan telefonische ondersteuning of het fysiek begeleiden van lotgenotengroepen.

Ben je nog geen vrijwilliger bij de Prostaatkankerstichting?
De Prostaatkankerstichting ondersteunt haar vrijwilligers zo goed mogelijk. Dit gebeurt o.a. via onderling contact, informatie en ondersteunende middelen.

• Je ontvangt informatie over de Prostaatkankerstichting via de (vrijwilligers)coördinator en de nieuwsbrieven speciaal voor vrijwilligers.
  • Je ontmoet binnen de stichting enthousiaste en betrokken vrijwilligers.
  • Je kunt deelnemen aan Vrijwilligersdag die de Prostaatkankerstichting jaarlijks organiseert.
  • Je krijgt een e-mailadres van de Prostaatkankerstichting en toegang tot documenten in het virtueel kantoor.
  • Tijdens je vrijwilligerswerk ben je verzekerd en eventuele onkosten krijg je vergoed.
  • Je kunt deelnemen aan cursussen of trainingen, via de Prostaatkankerstichting zelf, via NFK of via PGO Support.

Heb je interesse in deze vacature of wil je eerst meer informatie?
Stuur dan een mail naar communitymanager@kanker.nl. Wil je gelijk reageren, dan kan dat via een mail naar agnes.pap@prostaatkankerstichting.nl. We nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.