Wanneer u prostaatkanker hebt, moet u vaak in korte tijd moeilijke beslissingen nemen die gevolgen hebben voor de rest van uw leven. Daarom is het belangrijk dat u weet dat er vaak iets te kiezen is. Als het goed is, ondersteunt uw zorgverlener u hierbij. En het helpt ook om het zelf te bekijken. Dat kunt u doen met een keuzehulp.

De keuzehulpen die we hier hebben verzameld, helpen u om te bekijken wat de voordelen en nadelen zijn van verschillende behandelingen. En om na te denken over wat u belangrijk vindt. De keuzehulpen zijn door verschillende ziekenhuizen en organisaties gemaakt. Als ons vanuit de Prostaatkankerstichting iets opvalt, zetten we dat erbij.

Contact
Als u na het invullen van de keuzehulp vragen hebt of uw ervaring wilt delen, kunt u ook altijd contact opnemen met onze telefonische (lotgenoten)-contactlijn: 0800- 9992222 (bekijk wanneer we bereikbaar zijn). U kunt ook mailen naar lotgenoot@prostaatkankerstichting.nl.

Deel uw ervaring met een keuzehulp
Heeft u een van onderstaande keuzehulpen gebruikt? Dan horen we graag uw mening over het gebruik van deze keuzehulp. Dit helpt ons om verbeteringen te bespreken met de mensen die keuzehulpen maken.

Mail uw ervaring naar keuzehulp@prostaatkankerstichting.nl en geef daarbij aan welke keuzehulp u heeft gebruikt.

Categorieën Keuzehulpen
De keuzehulpen zijn ingedeeld in 5 categorieën. Bij elke categorie noemen we een of meerdere keuzehulpen.

A: Preventief: wel of geen vroegdiagnostiek (PSA-test)

Vanaf de leeftijd van 50 jaar hebben mannen een verhoogd risico op prostaatkanker. Om prostaatkanker vroeg op te sporen, kan een bloedonderzoek worden gedaan naar hoeveel PSA in uw bloed zit.

Een verhoogde PSA-waarde kan betekenen dat u prostaatkanker hebt, maar kan ook een andere oorzaak hebben. Daardoor kan een PSA-test er ook voor zorgen dat u zich onnodig ongerust maakt.

Hier vindt u een Keuzehulp over de PSA-test, die de voordelen en nadelen op een rijtje zet. Zo kunt u voor uzelf een goede afweging maken.

A-1: Keuzehulp testen op prostaatkanker >>

B: Lokale prostaatkanker (niet uitgezaaid)

Prostaatkanker wordt lokale prostaatkanker genoemd, als het alleen in de prostaat groeit en niet is uitgezaaid.

Er zijn verschillende behandelingen mogelijk bij lokale prostaatkanker, die allemaal hun eigen voordelen en nadelen hebben. Ook zijn de bijwerkingen en de gevolgen voor de lange termijn verschillend. Behandelkeuzes kunnen ook afhankelijk zijn van een hoog of laag risico op uitzaaiingen.

Hier vindt u enkele keuzehulpen die u kunt gebruiken bij het nemen van uw beslissing over de behandeling als u lokale prostaatkanker hebt.

In de keuzehulpen B-1, B-2 en B-3 is het hoge of lage risico op uitzaaiingen verwerkt in de keuzehulpen. De keuzehulpen B-4 en B-5 zijn aparte keuzehulpen voor hoog en laag risico op uitzaaiingen.

Nog een kleine toevoeging voordat u de keuzehulpen bekijkt: Wat ons is opgevallen, is dat de percentages voor ongewild urineverlies in deze keuzehulpen verschillend zijn. We begrijpen dat wel, want de kans op urineverlies hangt af van verschillende dingen en ligt tussen de 15% en 40%. Daarom geven we u het advies om ook altijd aan uw zorgverlener te vragen wat de inschatting is van uw persoonlijke kans hierop.

B-1: Keuzehulp voor lokale prostaatkanker >>
B-2: Keuzehulp voor lokale prostaatkanker >>
B-3: Keuzehulp voor lokale prostaatkanker >>

Bij deze keuzehulp (B-3) lijkt het alsof u een inlogcode nodig heeft, maar dat is niet nodig:

• Klik op ‘Inlogcode aanmaken’ (rechts van ‘welkom’).
  • Klik op ‘maak inlogcode aan’ (u hoeft geen ziekenhuis in te vullen)
  • Klik op ‘open de keuzehulp’
B-4: Keuzehulp Prostaatkanker: zonder uitzaaiing (laag risico) >>

Dit is een keuzehulp (B-4) voor lokale prostaatkanker met een laag risico.

Wanneer u klikt op de link, dan ziet u een venster waarin u een zorgverzekeraar kunt kiezen. Wanneer die van u er niet bij staat, kies dan een andere. Dan kunt u de keuzehulp starten.

B-5: Keuzehulp Prostaatkanker zonder uitzaaiing (hoog risico) >>

Dit is een keuzehulp (B-5) voor lokale prostaatkanker met hoog risico

C: Uitgezaaide prostaatkanker, hormoongevoelig

Ook bij hormoongevoelige prostaatkanker met uitzaaiingen kunt u keuzes maken over de behandeling.

Hier vindt u een keuzehulp die kan helpen bij het nemen van beslissingen over uw behandeling in deze situatie. Na openen van de keuzehulp kan worden gekozen voor een keuzehulp voor beperkte uitzaaiingen en een keuzehulp voor uitgebreide uitzaaiingen. Is voor u niet duidelijk of uw uitzaaiingen beperkt of uitgebreid zijn, bespreek dit dan met uw zorgverlener.

C-1: Keuzehulp Prostaatkanker: met uitzaaiing (en hormoongevoelig) >>

D: Wanneer hormoontherapie niet meer werkt: Hormoonresistent of Castratieresistent prostaatkanker (CRPC)

Een prostaattumor reageert vaak na een paar jaar niet meer op hormoontherapie. Dit heet hormoonresistente of castratie-resistente prostaatkanker. De afkorting is CRPC.

In deze situatie is er geen genezing meer mogelijk maar zijn er wel verschillende levensverlengende (palliatieve) behandelingen mogelijk. De volgende keuzehulp helpt u kiezen welke behandeling het beste bij u past.

D-1: Keuzehulp bij castratie-resistente prostaatkanker >>

Bij deze keuzehulp (D-1) lijkt het alsof u een inlogcode nodig heeft, maar dat is niet nodig:

• Klik op ‘Inlogcode aanmaken’ (rechts van ‘welkom’)
  • Klik op ‘maak inlogcode aan’ (u hoeft geen ziekenhuis in te vullen)
  • Klik op ‘open de keuzehulp’

E: Prostaatkankerwijzer

Dit platform van de Prostaatkankerstichting helpt u, door ervaringen van anderen. De Prostaatkankerwijzer bestaat uit video interviews met meer dan 20 prostaatkankerpatiënten. Zij vertellen over de invloed van de behandeling(en) op hun dagelijkse leven. Ze delen hun ervaring over onderwerpen als energie, kwaliteit van leven en intimiteit.

Prostaatkankerwijzer >>