Er zijn een aantal factoren die een verhoogd risico op prostaatkanker geven. Hieronder bespreken we deze factoren.

Is een van de factoren op u van toepassing? Neem dan contact op met uw huisarts en bespreek de mogelijkheid van vroegdiagnostiek met o.a. een PSA-test en/of erfelijkheidsonderzoek.

Verhoogd risico op prostaatkanker

Verhoogde risicofactoren op prostaatkanker zijn leeftijd, genetische factoren en etniciteit.

Prostaatkanker komt vaker voor bij mannen met een Afrikaanse-Amerikaanse herkomst.

Daarnaast zijn er families waarin prostaatkanker vaker en/of op jonge leeftijd (<55jaar) voorkomt. Vaak betreft het een agressievere vorm van prostaatkanker met een slechtere prognose.

Bij ongeveer 5 tot 10% van alle patiënten met prostaatkanker is sprake van erfelijke of familiaire aanleg.

Redenen om aan een erfelijke aanleg bij prostaatkanker te denken:

• Als prostaatkanker bij 3 of meer familieleden voorkomt;
  • Als op jonge leeftijd (< 55 jaar) prostaatkanker voorkomt bij familieleden;
  • Als er borstkanker of eierstokkanker voorkomt bij familieleden onder de 50 jaar;
  • Als van familieleden of uzelf bekend is dat u drager bent van een mutatie in een BRCA2-gen.

Aanbeveling vroege opsporing

De Prostaatkankerstichting beveelt huisartsen aan om bij mannen vanaf 45-jarige leeftijd te informeren of er borstkanker of prostaatkanker in de familie voorkomt, in welke mate, op welke leeftijden en met welk verloop.

Wanneer de huisarts bij u mogelijke risicofactoren signaleert moet hij de optie van erfelijkheidsonderzoek met u bespreken. U kunt ook zelf met uw huisarts bespreken of erfelijkheidsonderzoek voor u van toegevoegde waarde is.

De keuze of u wel of geen erfelijkheidsonderzoek (genetisch onderzoek) wilt laten doen is een persoonlijke keuze. U maakt zelf een keuze nadat u de voor- en nadelen van dit onderzoek hebt gehoord. U krijgt hierover uitleg bij de afdeling Klinische Genetica van het ziekenhuis dat het erfelijkheidsonderzoek uitvoert.

Preventief vroegonderzoek

Als uit klinisch genetisch onderzoek blijkt dat u erfelijke aanleg voor prostaatkanker (of borstkanker) heeft, dan is het een optie om preventief tweejaarlijks vroegdiagnostiek door middel van PSA-meting te laten doen.

Geïnformeerde keuze

Het is belangrijk dat u zich goed informeert over de voor- en nadelen van vroegdiagnostiek, alvorens u een beslissing neemt. Deze voor- en nadelen kunt u met de huisarts bespreken. U kunt ook gebruik maken van keuze-ondersteunende informatie op Thuisarts.nl en de Keuzehulp ‘Testen op prostaatkanker.

Lees ook een ervaringsverhaal over de impact van genetisch onderzoek in een familie >>