ProstaatKankerStichting.nl & Vriendenloterij werken samen voor onderzoek naar nieuwe behandeling

Deze week is in twee supermarkten, te weten Deen en Emté, een actie met de Vriendenloterij gestart. Klanten krijgen een lot waarmee ze lid kunnen worden van de Vriendenloterij en meedingen naar prijzen. De Vriendenloterij geeft een deel van haar opbrengst aan goede doelen. Het goede doel van deze actie is uitsluitend het mogelijk maken van een nieuwe behandeling voor uitbehandelde prostaatkankerpatiënten in Nederland. De medewerking van ProstaatKankerStichting.nl aan deze campagne past dan ook in één van onze doelstellingen: belangenbehartiging voor patiënten.

Lees hieronder ons persbericht:

Prostaatkankerstichting.nl roept op tot onderzoek naar nieuwe therapie prostaatkanker

Omdat vaders, vrienden, opa’s, broers, ooms en neven er recht op hebben de best beschikbare behandeling te krijgen.

Als je momenteel (in Nederland) uitgezaaide prostaatkanker hebt, is dat niet meer te genezen. ProstaatKankerStichting.nl wil een beter perspectief voor uitbehandelde patiënten in Nederland. Om die reden start ProstaatKankerStichting.nl samen met de Vriendenloterij een actie, zodat het Radboudumc, het Antonie van Leeuwenhoek en UMC Groningen onderzoek kunnen doen naar een veelbelovende nieuwe therapie.

De zogenaamde PSMA-therapie lijkt een perspectief te bieden voor uitbehandelde prostaatkankerpatiënten. Onderzoek is nodig om dat wetenschappelijk ook aan te tonen en de therapie via de zorgverzekeraars beschikbaar te maken voor patiënten die geen uitzicht meer hebben op beter worden. “We ondersteunen het onderzoek naar deze veelbelovende manier van behandelen. Een behandeling die zich in onder meer Duitsland al heeft bewezen, maar in Nederland moet er nog onderzoek worden gedaan voor de behandeling in Nederland kan worden vergoed. En daarvoor is deze klinische studie. We zijn als patiëntenvereniging altijd op zoek naar de beste vorm van zorg voor alle partners, vaders, vrienden, opa’s, broers, ooms en neven in Nederland die geconfronteerd worden met deze ziekte. We zijn dan ook zeer verheugd dat het Radboudumc samen met andere ziekenhuizen het onderzoek gaat doen en zijn blij met de ondersteuning van de Vriendenloterij om dit mogelijk te maken”, aldus Kees van den Berg, voorzitter van ProstaatKankerStichting.nl.

Prostaatkanker is de meest voorkomende kankersoort bij mannen. 1 op de 10 mannen krijgt er in zijn leven mee te maken. De ontwikkelingen in de prostaatkankerzorg gaan snel. Steeds meer centra bundelen hun krachten om de kwaliteit van operaties te verhogen. Ook op het gebied van diagnostiek is veel ontwikkeling, zoals nano-mri sneldiagnostiek en nieuwe PET scans. De behandeling van prostaatkanker bestaat uit een
steeds breder palet aan behandelmogelijkheden (zoals robotgestuurde operaties, bevriezing of verwarming van tumor, radioactieve therapie).

Wat is PSMA-therapie
PSMA staat voor Prostaat Specifiek Membraan Antigeen. Het is een eiwit dat voorkomt in de celwand van prostaatcellen. Wanneer zo’n cel zich tot kankercel heeft ontwikkeld, dan is de hoeveelheid PSMA 10 tot 200 keer hoger dan in een gezonde cel. Nu is er een stofje ontdekt, dat zich hecht aan PSMA, een zogenoemde tracer. Aan die tracer kunnen weer andere stofjes worden gekoppeld, bijvoorbeeld het radioactieve Lutetium-177. Als iemand uitgezaaide prostaatkanker heeft, zijn de prostaatkankercellen door het hele lichaam verspreid. De patiënt krijgt een injectie met de tracer waaraan Lutetium-177 zit gekoppeld. De tracer hecht zich vervolgens alleen aan de kankercellen, zodat alle radioactieve deeltjes precies op de juiste plek terecht komen: in de tumoren. Lutetium-177 ruimt zo heel doelgericht de kankercellen op.

Bekijk ook het ervaringsverhaal van onze voormalig penningmeester Karel Gooren (overleden in juni 2017) over zijn PSMA-therapie in Heidelberg>>

Aandacht voor PSMA therapie in 5 uur live
Afgelopen week werd de PSMA-therapie besproken met ervaringsdeskundige Johan Veenstra en nucleair arts Marcel Janssen in het programma 5 uur live. Bekijk hier het fragment terug https://bit.ly/2wTFCqC

Aandacht voor de actie en voor prostaatkanker in Koffietijd