Het Horizon College in Alkmaar organiseert voor derdejaars studenten van de opleiding Maatschappelijke Zorg een rouwcarrousel. Mensen uit de praktijk vertellen over hun rouwervaring. Het gaat niet alleen over sterven, maar ook over beperkingen die je op latere leeftijd kunt ervaren en hoe je hiermee om kunt gaan.

Onze vrijwilliger René Landman heeft informatie gegeven over patiëntenverenigingen en inloophuizen. Ook heeft hij zijn ervaring met prostaatkanker gedeeld en de leerlingen tussen de leeftijdsgroep van 17-22 jaar bewust gemaakt van wat kanker met een mens doet. De leerlingen werden interactief betrokken en gaven unaniem positieve feedback.

Een Alkmaarse VMBO school is in het kader van de week van “Respect” uitgenodigd om met drie groepen leerlingen in het inloophuis te praten over scheldwoorden met kanker. Er werd ook een film vertoond. De groepen waren muisstil en zichtbaar onder de indruk. Eén meisje was zo moedig om na de presentatie met haar klas te delen dat haar moeder twee maanden geleden kanker had gekregen. Tot dat moment had ze daar nooit iets over durven of willen zeggen, zelfs niet tegen haar beste vriendinnen.

Zulke ervaringen maken dit een heel dankbaar project en er zullen vast meer scholen in de regio volgen die hiermee aan de slag gaan. Gelukkig maar, want eigenlijk is het een “must” dat middelbare scholieren en jonge studenten, zeker zij die een maatschappij-profiel hebben gekozen, op deze manier geïnformeerd worden.

Kanker doet wat met je, wees bewust van wat je zegt over kanker en hoe je het woord gebruikt.