Seks en prostaatkanker

De verschillende behandelingen van prostaatkanker kunnen ingrijpende gevolgen hebben voor je seksuele leven.

Gevolgen van de operatie

Is je prostaat verwijderd, dan kun je last krijgen van:

• geen of een verminderde erectie;
  • klaarkomen zonder zaadlozing: een droog orgasme;
  • een veranderd gevoel bij het klaarkomen;
  • urineverlies tijdens het vrijen.

Gevolgen van uitwendige bestraling

Door uitwendige bestraling ontstaat in en rond de prostaat littekenweefsel. Dat kan de volgende klachten geven:

• Minder productie van sperma. Dit merk je bij de zaadlozing.
  • Erectiestoornissen.
  • Pijn bij het klaarkomen. Dit komt omdat de plasbuis door de bestraling is geïrriteerd en is meestal tijdelijk.

Gevolgen van inwendige bestraling

Bij inwendige bestraling komt de straling bijna alleen in de prostaat. Over het algemeen geeft dit minder dan uitwendige bestraling schade aan het gezonde weefsel rondom de prostaat. Maar ook bij deze behandeling kun je last krijgen van erectiestoornissen.

Gevolgen van hormonale therapie

Krijg je hormonale therapie, dan vermindert de productie van het mannelijke geslachtshormoon testosteron. Het gebrek hieraan kan zorgen voor klachten op seksueel gebied:

• minder zin om te vrijen;
  • geen erectie meer kunnen krijgen.

Gevolgen van chemotherapie

Chemotherapie op zich kan er voor zorgen dat je minder zin hebt om te vrijen. Meestal komt de zin in seks na de behandeling weer geleidelijk terug.

Misschien heb je voor het starten met chemotherapie al andere behandelingen gehad die invloed hebben (gehad) op je seksuele leven, zoals hormonale therapie, bestraling of een operatie. Hoe de zin in seks zich zal herstellen, ligt ook aan de andere behandelingen die je hebt gehad.

Erectiestoornissen

Bij de behandeling van prostaatkanker is het soms onvermijdelijk dat zenuwen en/of bloedvaten beschadigd raken. Dit risico is het grootst bij een operatie en uitwendige bestraling, en hangt onder andere af van de plaats en de grootte van de tumor.

Aan de buitenkant van de prostaat liggen de zenuwen die zorgen voor een erectie. Als deze beschadigd raken, kun je een erectiestoornis krijgen. Hierdoor is het niet meer mogelijk een normale erectie te krijgen.

Erectiestoornissen kunnen soms verholpen worden met tabletten die een erectie bevorderen of met een injectie in de penis. Wat mogelijk is, hangt af van de ernst van de beschadigingen. Je arts kan je hier meer over vertellen. Soms kunnen erectiestoornissen na de operatie beperkt worden door voor de operatie te beginnen met deze tabletten. Deze behandelingen worden echter niet vergoed door de zorgverzekeraar.

Regelmatige erecties zijn ook belangrijk om de conditie van de zwellichamen in de penis goed te houden, ook al heb je op dat moment geen behoefte aan seks. De erecties kunnen door een injectie in de penis worden opgewekt. Ook dit zal de arts verder met je bespreken.

Stichting Sick and Sex heeft onlangs een informatiefilm uitgebracht met de titel ‘De 6 P’s’. In deze video worden mogelijke behandelingen van erectieproblemen besproken. Zie verderop op deze pagina voor meer informatie en de video.

Droog orgasme

Is je prostaat met een operatie verwijderd, dan krijg je een droog orgasme. Er komt dan geen vocht meer vrij tijdens de zaadlozing. De prostaat maakt namelijk dit vocht aan. Ook als je bestraling hebt gekregen, of de prostaat is aangetast door de prostaatkanker en de zaadballen zijn verwijderd, kan er een droog orgasme ontstaan.

Bij een droog orgasme kom je klaar met alle gevoelens die daarbij horen, maar zonder zaadlozing. Mannen en hun partners hebben vaak het gevoel dat zij dan iets missen.

Folders seksualiteit en intimiteit

We hebben twee folders ontwikkeld over seksualiteit en intimiteit. Ze zijn te downloaden of te bestellen via de folderpagina.

Kanker en seks

Kijk ook eens op de website www.kankerenseks.nl. Hier vind je meer informatie en ervaringsverhalen. Deze website is een initiatief van de Nederlandse Federatie Kankerpatiëntenorganisaties (NFK), waar wij deel van uitmaken. Wij zijn ook betrokken geweest bij de ontwikkeling van deze website.

Animatievideo ‘Kanker en intimiteit’

Ontwikkeld door Stichting Sick and Sex, in samenwerking met ProstaatKankerStichting.nl. De video geeft informatie voor partners van patiënten met prostaatkanker. Hieraan blijkt veel behoefte te zijn. Bekijk de animatie hieronder.

Informatiefilm Stichting Sick and Sex

Stichting Sick and Sex, met als voorzitter dr. Henk Elzevier, uroloog-seksuoloog in het LUMC, heeft onlangs een informatiefilm uitgebracht met de titel ‘De 6 P’s’. In deze video worden mogelijke behandelingen van erectieproblemen besproken. Erectiestoornissen zijn vaak een bijwerking van de behandeling van prostaatkanker en kunnen van grote invloed zijn op de seksualiteit, intimiteit en relatie van patiënten. Kijk voor meer informatie op: https://sickandsex.nl/erectieklachten/

Presentatie seksualiteit en prostaatkanker

Tijdens de donateursdag van ProstaatKankerStichting.nl in 2017 heeft dr. Henk Elzevier een lezing gegeven over seksualiteit bij prostaatkanker en hoe hij daar in zijn spreekkamer mee omgaat. Bekijk de lezing hieronder.

Kanker en seksualiteit bij mannen

In deze video vertellen mannen over de invloed van kanker op hun seksleven.

Wat betekent prostaatkanker voor uw seksleven?

Bekijk in deze video het persoonlijke verhaal van Jan en Ellie.

Wil je meer informatie? Download een van onze folders. Of wil je het graag op papier hebben? Dat kan ook!

prostaatkanker-wat-nu

Virtueel Centrum Prostaatkanker, Nederlandse Vereniging voor Urologie (NVU) Patiëntenwebsite van de NVU over prostaatkanker.

Wat is kanker? Bekijk ook de uitgebreide informatie over wat kanker is op kanker.nl.