‘Wat is PSMA therapie (met Lutetium-177)?’ en nog veel andere vragen & antwoorden

Vanaf januari 2019 gaan het Radboudumc, Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis en UMC Groningen een nieuw middel testen op patiënten met uitgezaaide prostaatkanker.

Als je momenteel (in Nederland) uitgezaaide prostaatkanker hebt, is dat niet meer te genezen. De zogenaamde PSMA-therapie (met de radioactieve stof Lutetium-177) lijkt een perspectief te bieden voor uitbehandelde prostaatkankerpatiënten. Onderzoek is nodig om dat wetenschappelijk ook aan te tonen en de therapie via de zorgverzekeraars beschikbaar te maken voor patiënten die geen uitzicht meer hebben op beter worden. We ondersteunen het onderzoek naar deze veelbelovende manier van behandelen. Een behandeling die zich in onder meer Duitsland al heeft bewezen, maar waarvoor in Nederland nog onderzoek moet worden gedaan voordat de behandeling in Nederland kan worden vergoed. En daarvoor is deze klinische studie. De studie wordt gefinancierd met behulp van de opbrengsten van de actie die ProstaatKankerStichting samen met de Vriendenloterij heeft ingezet.

De berichten in de media over deze nieuwe behandeling hebben veel vragen opgeleverd bij de verschillende ziekenhuizen en bij ProstaatKankerStichting.nl. Daarom hebben wij, samen met het Radboudumc, een Q&A (veelgestelde vragen & antwoorden) opgesteld.

Bekijk de Q&A / Veelgestelde vragen en antwoorden over PSMA therapie >>